Nauka patrzenia przestrzennego

Jednym z warunków w kształceniu każdego człowieka jest jego. częstszy kontakt ze sztuką. Ale oglądać i widzieć to nie to samo można patrzeć i nie dostrzegać walorów oglądanego dzieła z powodu braku wrażliwości. Pierwszym warunkiem widzenia jest patrzenie z zainteresowaniem i chęcią poznania wymowy kształtów, kolorów i walorów. Wrażliwość na proporcję, formę czy walor zdobywa się przez ciągłe ćwiczenie- oka i umysłu, poparte fachowymi informacjami i ćwiczeniami praktycznymi. Ćwiczenia praktyczne powinny obejmować:

– 1) szkice z natury, wykonane ołówkiem, ćwiczenia w glinie i plastelinie w skali 1:1, aby można było naocznie i za pomocą narzędzi stwierdzić zgodność z naturą

– 2) prace rysunkowe i modelarskie traktowane jako dowolne prace- kompozycyjne.

ANALIZA ODTWARZANYCH PRZEDMIOTÓW

Przy wykonywaniu modeli, w których zalecona jest dokładność wykonania oraz przy rzeźbie imitacyjnej, najważniejsza jest dokładna analiza modeli. Obowiązuje tu powszechna w rzeźbie i modelarstwie zasada od

-ogółu do szczegółu. A więc najpierw wykonujemy ogólną formę. Dopiero w chwili gdy stwierdzimy, że zostały uchwycone właściwe proporcje modelu, możemy przystąpić do wykonywania szczegółów (ryc. 19).

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *